وبلاگ زبان آموزان

آموزش زبان انگلیسی

نویسنده: حبیب الماسیان - ۱۳۸٧/۸/۱٤

گام اول برای یادگیری یک زبان تقویت مهارت شنیداری است . راههای مختلفی در این زمینه وجود دارد. در این جا به چند کتاب اشاره می کنیم.

 معرفی چند کتاب برای تقویت مهارت شنیداری 

 

 Tune In

  Learning English Through Listening BY: Jack C.Richard False Beginner to

Intermediate   Des cription The Tune In series develops....

 

Person to Person (Third Edition)

  BY: Jack C. Richard False Beginner to Pre-Intermediate   Des cription The third edition of this highly regarded series focuses on ..

 

 

 Resource Book For Teachers

 Listening

  BY: Alan Maley   This series gives the classroom teacher a guide to the practice of key aspects of language teaching, and consider some of the ...

 

اگر به سایت انتشاراتی ها یی نظیر انتشارات جنگل مراجعه کنید باز هم می توانید  با انواع کتابهای مختلف دیگری در زمینه سایر مهارت ها  نیز  آشنا شوید.

 آدرس دو وب سایت مهارت شنیداری:

 http://www.manythings.org/

http://www.lclark.edu/~krauss/toppicks/listening.html

 

 




نویسنده: حبیب الماسیان - ۱۳۸٧/۸/۱٠

دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان

 

 

image

بشر در هیچ دورهای این چنین با حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات مواجه نبوده است. سرگردانی انسان امروز،  در نواع انتخاب هایش نیز تاثیر گذاشته است و باید انتخاب مناسبی داشته باشد زیرا که عمر کوتاهش را بر نمیتابد و این سرگردانی، در انتخاب روشی مناسب برای یادگیری یک زبان بین المللی با گستره جهانی، صد چندان شده است. کتابها، فیلمهای صوتی - تصویری، کلاسهای آموزشی رسمی و غیر رسمی، نرم افزارها و پهنه گسترده اینترنت در کارند تا امر فراگیری یک زبان خارجی تحقق یابد. آیا اشکال در بهره هوشی ما دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است که با گذراندن بیش از ده سال از دوران راهنمائی تا دانشگاه هنوز نتوانسته ایم در حد قابل قبولی زبان بیاموزیم؟ این که نتوانسته ایم بدون شک اشکال در بهره هوشی و توانائیهای ما نیست بلکه مشکل در روشها و تکنولوژیهایی است که ما با استفاده از آنها زمان بزرگی از زندگی خویش را از دست داده ایم. عمده ترین دلایل ناکامی در فراگیری زبان در کشور ما شامل موارد زیر می شود:

 

ترس
ما همیشه زبان را درس مشکلی تصور کرده ایم  که باید آنرا امتحان دهیم و بدین دلیل هرگز فرصت استفاه از آنرا بصورتی نیافتیم که از آن لذت ببریم.

 

  • تکیه بر محیط مبتنی بر متن
    دنیای واقعی زبان، یک دنیای صوتی است. در حالی که سیستم آموزشی ما، دنیایی مبتنی بر متن بوده است و این باعث میشد که مشکل تلفظ نیز بر مشکلات بیشمار ما افزوده شود. بدلیل عدم زیستن در یک محیط واقعی صوتی با آن احساس بیگانگی میکنیم. نتیجه این سیستم آموزشی در آرمانی ترین شرایط تربیت مترجم بود، نه کسی که با زبان بتواند ارتباط برقرار کند.

 

  • تکیه بر گرامر
    کاش ما زبان را با روش کودکان یاد میگرفتیم که کمترین اهمیتی برای دستورات پیچیده زبان نمیدهند. راستی ما، خود چقدر با گرامر زبان مادری خود آشنا هستیم؟ دستوات گرامری در تمامی زبانها یک موضوع کاملاً تخصصی و انتزاعی از زبان است و اگر نه اینست، پس اینهمه رشتههای دانشگاهی سطح بالا در رابطه با دستور زبان چه معنی میدهند؟ حرف زدن با رعایت دستورات گرامری زبانی پر از استثناء، مانند انگلیسی، تقریباً غیر ممکن است.

 

  • تأکید بر یادگیری لغات
    آموزش ما، حفظ کردن فرهنگهای لغت بود، هر معلمی برای خود دیکشنری کوچکی میساخت که مجبور به حفظ آن بودیم. و متأسفانه هنوز هم کار به همین منوال است. در یک فرهنگ انگلیسی نگاهی به لغت GET یا TAKE بیندازید. دو صفحه معنی مختلف و گاه متضاد برای یک لغت، سردرگمی آدمی را در آموزش صد چندان میکند. فرق عمده زبان انگلیسی با زبان فارسی در این است که لغات در زبان انگلیسی عمدتاً وقتی معنی واقعی دارند که در کنار سایر لغات قرار میگیرند. مثلاً لغت Take معنی واضحی ندارد، در حالی که معنی عبارت Take off کاملا مشخص است.

 

  • اهمیت دادن به امر خواندن
    در هر زبانی چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن وجود دارد. آنچه در سیستم آموزش رسمی ما بیش از همه به آن اهمیت داده شده است مهارت خواندن است. در برخی از کلاسهای غیر رسمی نیز صحبت از استفاده همزمان از چهار مهارت می شود؛اما وقتی ما در محیط واقعی زبان قرار میگیریم در مییابیم که اگر هدف فراگیری زبان باشد، مهارت های  خواندن و نوشتن اهمیت درجه چندم دارند، به این دلیل ساده که در تمامی زبانها افراد بی سواد آن جامعه نیز قادر با تکلم زبان مادری خود هستند.



نویسنده: حبیب الماسیان - ۱۳۸٧/۸/۱٠

 همواره روشهای غلط مطالعه زبان انگلیسی باعث دلسردی و اتلاف وقت بسیاری از زبان آموزان شده است در اینجا به چند نکته اشاره می شود :

1-  عدم آشنایی با فونتیک یکی از عوامل اصلی اتلاف وقت زبان آموزان است.  یک کتاب بسیار خوب در این زمینه وجود دارد  که با مطالعه آن  می توانید با نحوه تلفظ صحیح و استفاده درست از فرهنگ لغت آشنا شوید

Pronunciation in use

هر چند که این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شده است اما کار کردن با آن آسان است .

2- نکته بعدی این است که در هنگام یادگیری یک لغت سعی کنید از دیگر حواسهای پنجگانه خودنیز استفاده کنید. مثلا با صدای بلند  مطالب را تکرار کنید و از روی کلمه چندین بار بنویسید . از رنگ های مختلف استفاده کنید. با حرکات دست کلمه و یا عبارت جدید را روی میز و یا دیوار به صورت فرضی بنویسید.   لبخند