تمرکز

 

"گاهی اوقات دلم برای خودم تنگ می شود " این جمله ای است که بارها  از افراد مختلف شنیده ایم و یا خودمان به کرات می گوئیم .  واقعاً  از این نکته غافل هستیم که واقعاً نمی دانیم چه می کنیم و سر به پایین به کجا  بدین  گونه شتابان می  رویم؟ نه خواب و خوراک خود را می فهمیم و نه قدر سلامتی  و لحظات گرانباری خود را

به کجا چنین شتابان !

حکایت تلخ و دردناکی است که اگر به آن توجه نکنیم بزرگترین گناهان را به حق خودمان و اطرافیانمان انجام داده ایم. سخت تلخ می اندیشیم اگر  در لحظه بودن را فراموش کنیم و  قدر نعمات و  موهبات الهی را ندانیم.

ازیکی ازفیلسوفان و مرتاضان هندی پرسیدند: آیا پس ازاین همه دانش و فرزانگی و ریاضت هنوزهم به ریاضت مشغولی؟

گفت: آری. گفتند: چگونه؟

گفت: وقتی غذا می خورم صرفاً غذا می خورم و وقتی می خوابم فقط می خوابم.

 

با توجه به اهمیت موضوع  این مطالب را گردآوری و بخشی را هم  ترجمه کرده ام. به امید آنکه راهگشای عزیزان هموطنم باشد . آرزوی موفقیت و سرفرازی ایران عزیزمان را از پروردگار متعال دارم.

 

 

How To Concentrate

چگونه تمرکز کنیم

 

Learn how to be more focused

روش تمرکز کردن را یادبگیرد


Do you have problems concentrating? Believe it or not, you are not alone! The first thing we need to do - before we can find a remedy for this problem - is to define the term "concentration" itself. According to Princeton University, concentration means:

 

آیا در تمرکز کردن مشکل دارید؟ خواه باور کنید یا نکنید فقط شما نیستید که تمرکز ندارید!  قبل از هر چیز - منظور پیدا کردن راه حلی برای این معضل -  لازم است که بدانید تعریف خود  Concentration یا تمرکز چیست؟ طبق گفته دانشگاه پرینستون معنی تمرکز :

"great and constant diligence and attention"

توجه و پشتکار  مداوم و زیاد است


This is interesting... If concentration is related to attention then that means that we should be able to improve our concentration by simply becoming more attentive, right?

Now, here's a few suggestions on how to do just that:

جالب است ... اگر تمرکز توجه کردن  ربط دارد  پس بدین معناست که ما تنها  با صرف  اینکه بیشتر  توجه کنیم می توانیم تمرکز خود را بالا ببریم.

 

 

Apply The 5 More Rule

5 شیوه بیشتر را بکار ببرید:

 


Instead of just quitting the task all together, you tell yourself to do only 5 more things before you quit. When these have been accomplished you promise yourself again to only do 5 more things (such as writing only 5 more pages, solving only 5 more math problems etc). The keyword here is the word 'only'; by decreasing the size of the task cognitively you feel less hesitant to abonden it altogether. 

بجای اینکه یکباره از کار دست بکشید به خودتان بگویید ( فقط 5 چیز دیگه قبل از ول کردن کار انجام بده !) وقتی که این کارها به اتمام رسید دوباره به خودتان قول بدهید که فقط 5 چیز دیگر ( مثل نوشتن 5 صفحه بیشتر , حل 5 مسئله ریاضی بیشتر و غیره ) انجام  دهید.نکته کلیدی اینجاست که وازه "فقط"  با کم کردن حجم کار به طور شناختی ,  طوری است که  هنگام دست کشیدن از کل کار  باعث می شود کمتر احساس تردید و دودلی  کنید .

There's an arabic proverb that says:

ضرب المثل عربی در این ارتباط می گوید :

"If you Can't finish it altogether - Then Don't leave it altogether"

اگر نمی توانید همه  کار را تمام کنید , پس یکباره  هم  کار را رها نکنید.

 

 

 

Treat Yourself Like A Child

مثل یک کودک با خودتان رفتار کنید

 

What do you do when your little child has accomplished a task? Well, you praise the little fellow and give him/her a reward. Treat yourself in the same manner by offering yourself incentives when ever you've completed a task. This will improve your motivation which in turn improves your concentration. For more information on increasing your motivation, please refer to this post on our blog entitled; improve your study motivation

 اگر کودک شما کاری را انجام دهد  شما با او چه رفتاری می کنید ؟ خوب شما تشویقش می کنید و به او پاداشی می دهید. همین کار را  نیز با انگیزه دادن به خودتان  در هنگام اتمام یک کار انجام دهید. این اقدام انگیزه شما را افزایش داده  و در عوض تمرکز شما را بهبود می بخشد.

 

Why wait? Do it Now!

چرا صبر کنید؟ الآن  انجام بدهید!

 

Procrastination is without doubt one of the biggest enemies you will face as a student. The temptation to delay your studies will always be strong, to counter this your will to succeed must be stronger. Why procrastinate and do something tomorrow if the same task can be done today? 

به عنوان یک دانش آموز , طفره رفتن  و تعویق کارها   بلا شک یکی از بزرگترین دشمنانی است که شما با آن مواجه هستید. وسوسه تاخیر انداختن انجام تکالیف همیشه قوی است برا ی مقابله با این  دشمن اراده و خواست شما برای موفقیت باید قوی تر گردد.

چرا وقتی که می توانید کاری  را امروز انجام بدهید ازانجام آن طفره رفته و به فردا موکول می کنید.

 

Remove All Possible Distractions

تمام عوامل حواس پرتی موجود را از میان بردارید

 


The sad thing is that we don't always notice when we are being distracted! There are really two kinds of distractions:

مسئله  تاسف بار این است که همیشه  وقتی که از موضوعی منحرف  می شویم , متوجه آن نیستیم.

The kind of distractions that are not picked up by 'our radar'. This type is actually worse than the previous one. You can always tell your annoying friend that you're busy but how on earth will you rid yourself from something that you're not even aware of in the first place?

 

 دسته ای   پریشان حواسی  هستند که بوسیله "رادار ذهنی ما " قابل دریافت نمی باشند.  این دسته  اغلب از نوع قبلی بدتر هستند. شما همیشه  خطاب به دوستی که از شما رنجیده است  می گویید که سرتان شلوغ است اما چه کسی دراین دنیا  وجود دارد که از دست چیزی که حتی خودتان هم  در همان ابتدا به آن آگاهی ندارد , خلاصتان کند.



Examples of such distractions are (in no particular order); talking with someone on a topic that interests you, watching a movie while studying/working, listening to music and so forth. All of these things are distracting you from your studies even though you're not thinking about it. The best way to avoid these types of distractions is by avoiding them from the start.

 

نمونه هایی از این پریشان حواسی ها  (بدون در نظر گرفتن ترتیب اهمیت) شامل : صحبت کردن  با شخصی درباره یک موضوع مورد علاقه  , تماشای تلویزیون در حین مطالعه و یا کار , گوش دادن به موسیقی و غیره ...  تمام این موارد حواس شما را از مطالعتان پرت می کند حتی اگر هم درباره آن فکر نکنید. بهترین روش برای پرهیز از این نوع عدم تمرکز  جلوگیری به سراغ آنها رفتن است.

 

 

"کوین ترودا" رییس مؤسسه حافظه آمریکا و نویسنده کتاب "تکنیکهای تقویت حافظه" در کتاب خود می نویسد:  

تصاویر، پایه های فکری ما هستند، یعنی همیشه تصاویر، افکار را می سازند. تا تصویری نباشد فکری نیست و هر وقت تصویر ایجاد شد تفکر صورت می گیرد. پس بهترین راه برای آن که مطمئن شوید در حال فکر کردن هستید این است که ببینید تصویر دارید یا نه. اگر تصویر دارید، مسلماً در حال فکر کردن هستید. اگر در تجسم مشکل دارید در مرحله اول تمرین، شما جسمی را با چشم باز می بینید. بنابراین تصویر عینی دارید که به دنبال آن اندیشه خواهد بود.

 

 

 

الان اینجا باش


این روش ساده اما کلیدی بسیار موثر است.

وقتی متوجه شدید فکرتان منحرف شده است، به خودتان بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوعی که می خواهید برگردانید.

به عنوان مثال:
شما دارید مطالعه می کنید و ناگهان متوجه می شوید که حواس شما به سایر تکالیفتان، به یک خاطره و یا به این واقعیت که گرسنه هستید پرت می شود. در این هنگام به خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی با نگاه کردن به سوالات، خلاصه برداری ها، نقشه‌های فکری، عناوین مطالب و غیره تمرکز خود را به موضوع مطالعه برگردانید و هر قدر که ممکن است آن را حفظ کنید.

اگر دوباره فکرتان منحرف شد، با خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوع برگردانید و این تمرین را مرتبا تکرار کنید، مطمئن باشید که جواب می دهد!

سعی نکنید یک فکر خاص را از ذهنتان بیرون نگه دارید. مثلا همینطور که نشسته اید سعی کنید به هیچ وجه در مورد کلوچه فکر نکنید. در این هنگام در ذهن خود احتمالا این فکر تکرار می شود که "من نباید در مورد کلوچه فکر کنم، من نباید در مورد کلوچه فکر کنم..." و این باعث می شود تا این فکر برگردد.


وقتی شما سعی می کنید که در مورد یک چیز خاص فکر نکنید باعث می شود تا آن فکر برگردد. بهتر است به جای این کار توجه خود را به موضوع اصلی منعطف کنید.

شاید لازم باشد تا این تمرین را صدها بار در هفته انجام دهید. به تدریج شما متوجه می شوید که بازه های زمانی بین مواقعی که فکرتان منحرف می شود هر چند روز یکبار بیشتر و بیشتر می شود. به همین خاطر بردبار باشید و به این تمرین ادامه دهید. پس از مدتی نتیجه آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

سعی نکنید دائما در مورد پیشرفت خود قضاوت کنید. همین که تمرین را مرتبا انجام می دهید به این معنی است که در مسیر صحیح قرار گرفته اید و می توانید به خود بگویید که کار لازم را انجام داده اید. تمرینات برای اینکه نتیجه خود را نشان دهند به زمان احتیاج دارند و البته به دلیل اینکه ذهن هیچوقت وضعیت ثابتی ندارد، نتیجه تمرینات دچار افت و خیزهای زیادی می شود.


چند نکته دیگر :

- تمرکزحواس یک مهارت بی چون و چراست که نیازبه فراگیری تکنیک ها و تمرین مستمر دارد.

- مهم ترین علت عدم دستیابی به یک تمرکز فکرعالی، تعاریف نادرستی است که درذهن شما برای تمرکز حواس وجود دارد.

- تمرکزحواس یعنی" عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن".

- تمرکز: توانایی هدایت کردن فکر است

- تمرکز حواس نسبی است

- حافظه، تمرکز، خلاقیت، توانایی تدبیر و چاره اندیشی و سایر فرایندهای ذهنی هیچ یک به سن، جنس و تحصیلات بستگی ندارند

 

معرفی چند منبع برای مطالعه بیشتر :

 

http://edu.tebyan.net/skills/1.htm     

http://www.studygs.net/persian/concen.htm

http://www2.irib.ir/amouzesh/o/motale_movafagh/page02.htm

http://www.studygs.net/persian/concen.htm

 

 

گردآوری و ترجمه : حبیب الماسیان

WWW.zabanamozan1.persianblog.i

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است